Handels- och administrationsprogrammet

Ej sökbart till höstterminen år 2024.
Programmet har bytt namn, se Försäljnings- och serviceprogrammet Länk till annan webbplats.
.

Gillar du att möta människor? På handels- och administrationsprogrammet får du möjlighet att utveckla din förmåga inom service, kommunikation, försäljning och entreprenörskap.

Ett gäng ungdomar sitter i ett möte.

I utbildningen lär du dig om service, kommunikation, försäljning, affärsutveckling och praktisk marknadsföring. Stort fokus läggs på entreprenörskap. Inom programmet driver du ett eget företag inom Ung Företagsamhet (UF). För att förbereda dig inför kommande yrkesverksamhet arbetar vi med IT i centrum. Vi driver små och stor projekt. Det innebär att undervisningen bedrivs med flera lärare i samarbete.

Kontakten med näringslivet är ett naturligt inslag under hela utbildningstiden, både genom praktik (APL - arbetsplatsförlagt lärande), föreläsningar, studiebesök och uppdrag. Du kommer under din praktik utveckla dina kunskaper hos företag inom handel i totalt 16 veckor.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Efter utbildningen kan du börja arbeta direkt eller fortsätta studera. Via individuella val har du möjlighet att få grundläggande högskolebehörighet. Programmet ger fördjupade kunskaper för arbete inom detalj- och partihandeln. Du kan till exempel jobba inom försäljning, service, marknadsföring, butiksdekoration, information, inköp, logistik, ekonomi och eget företagande.

Kurser i utbildningen

Högskolebehörighet

Genom dina individuella val har du möjlighet att få högskolebehörighet direkt på programmet. För grundläggande högskolebehörighet krävs godkänt betyg i Svenska 2 och 3 samt Engelska 6.

Ingela Adén

Gymnasierektor