Idrottsgymnasiet

På Njudungsgymnasiet finns bandy och fotboll som nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU), med tydlig elitidrotts­karaktär. Ishockey, innebandy, golf, handboll, padel och tennis finns som idrottsfördjupning (LIU). Ishockey har sin verksamhet certifierad där mål och riktlinjer för verksamheten har utarbetats av Svenska Ishockeyförbundet, Utvecklingsavdelning och Hockeyutskott. Vi ger dig de bästa förutsättningarna för att du ska lyckas – både i skolan och inom din idrott.

På idrottsgymnasiet i Vetlanda får du möjlighet att utveckla din idrottsliga förmågan på skoltid. I utbildningen ingår både teoretiska moment och idrottsspecifik träning. Du får också lära dig om kost, träningslära, ledarskap samt psykologiska faktorer som påverkar prestationen i träning och tävling.

Utbildningen ger dig breda kunskaper och möjligheter till olika vägval inom idrotten, allt från att vara ledare till att spela på internationell nivå. Vi har haft flera elever som under och efter utbildningen nått landslagsnivå inom olika idrotter.

Vi har sedan länge ett utvecklat samarbete med flera klubbar inom vår region. Vi har en kontinuerlig kontakt med tränare i respektive klubbar och vi har även klubbtränare bland våra lärare. Skolans miljö är frikopplad från klubbarnas men här finns ett samarbete mellan skolan och klubbarna inom vårt samarbetsavtal.

Sök till idrottsgymnasiet

Ansökan till idrottsgymnasiet höstterminen 2024 är stängd 1 december.
Vid frågor, kontakta Nick Carlsson nick.carlsson@vetlanda.se
Alla som söker idrottsgymnasiet kallas till test eller får annan information.

Testdagarna för respektive idrott för antagning höstterminen 2024.

Fotboll 11 december 2023, eventuellt test 2 den 15 januari 2024
Bandy 12 december 2023
Ishockey 18 december 2023
Innebandy 19 december 2023
Övriga idrotter är preliminära och eleven får information från respektive idrott.
Vid frågor, kontakta Nick Carlsson nick.carlsson@vetlanda.se

Handbok för idrottsgymnasiet

Idrottsgymnasiets handbok ger information, stöd och vägledning.

Handbok för idrottsgymnasiet Pdf, 291.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Nick Carlsson

Enhetschef