Industritekniska programmet

Är du en teknikintresserad problemlösare som gillar att tänka nytt? Industritekniska programmet är en kvalitetssäkrad utbildning med goda kontakter inom näringslivet.

Industritekniska programmet vänder sig till dig som vill arbeta med exempelvis produktframställning, driftsäkerhet, underhåll och svetsning inom teknisk industri. I utbildningen får du en bred teoretisk och praktisk grund där stor vikt läggs vid din personliga utveckling.

Du får kunskap om planering, genomförande, dokumentation och kvalitetssäkring av arbetet. Du får även kunskap om olika produktionsled, avancerade tekniska system, produktekonomi, användning av råvaror och energi och hur valet av material, metoder och teknik kan påverka människor och miljö.

Undervisningen sker i stora, ljusa lokaler med moderna och avancerade maskiner. Kontakten med näringslivet är ett naturligt inslag under hela utbildningstiden genom praktik (APL-arbetsplatsförlagt lärande), föreläsningar, studiebesök och uppdrag.
Du gör 15 veckors praktik under dina tre år på programmet.

Inriktningar

Industritekniska programmet erbjuder två inriktningar.

Produkt- och maskinteknik

Du lär dig hantering av verktyg, industriella utrustningar, CAM, CAM-CAD och 3D modellering och hur du hanterar och bearbetar olika material som används i produktionen.

Du kan välja trä eller metall till år 2 och nu finns även en utbildning mot verktygsteknik (inom inriktnigen metall). Läs mer om utbildningen på verktygstekniker.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Svetsteknik

Du får lära dig svetsa MIG/MAG, TIG, MMA och gassvets i olika svetslägen. Det ingår även att du får utbildning i plåtbearbetning med hjälp av kantpress och diverse plåtbearbetningsverktyg.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Efter utbildningen kan du börja arbeta direkt eller fortsätta studera. Du kan bland annat jobba som verkstadsmekaniker, svetsare eller CNC-operatör inom trä och metall. Du kan också vidareutbilda dig till exempelvis produktionstekniker, CNC-tekniker, verktygstekniker och finsnickare.

Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet. För grundläggande högskolebehörighet krävs yrkesexamen samt godkänt betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Många utbildningar inom högskola kräver dessutom särskild behörighet. På yrkeshögskolan finns flera vidareutbildningar efter programmet.

Kurser i utbildningen

Certifierad utbildning

Utbildningen är certifierad till Teknikcollege Länk till annan webbplats. som en del i Teknikcollege Höglandet. Genom ett nära samarbete med ett 100-tal företag i regionen anpassas och utformas innehållet i utbildningen efter industrins framtida behov.

Bakom Teknikcollege står Industrirådet som består av ledande företrädare för svenska arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer inom industrisektorn.

Shokhan Maroof

Lärare gy allmänna ämnen