Individuellt val

Modernt språk, engelska och svenska för högskolebehörighet, matematik och många andra kurser. På Njudungsgymnasiet finns många möjligheter för dig som vill lära dig mer och utveckla ditt intresse. Vi erbjuder individuellt val i alla årskurser.

Årskurs 1

I årskurs ett kan du läsa ett modernt språk som utökat individuellt val två gånger i veckan. I dagsläget erbjuder vi franska, spanska och tyska, framförallt i steg 3 som är en fortsättning från högstadiet. Du som har persiska och arabiska som modersmål kan också läsa ditt språk som modernt språk om du har läst det som modersmål i grundskolan.

Årskurs 2 och 3

Till årskurs 2 och 3 väljer du 100 poäng individuellt val per läsår, totalt 200 poäng. Vi erbjuder ett brett utbud av kurser exempelvis inom både språk, matematik, idrott, ekonomi, bild.

Du som går ett yrkesprogram kan välja kurser för att få grundläggande högskolebehörighet. Bland annat erbjuds svenska 2 och 3 samt engelska 6 som individuellt val. Engelska 6 läser du på två år som utökad kurs.

Eva Jacobsen

eva.jacobsen@vetlanda.se