El- och energiprogrammet

Gillar du att skruva, installera och programmera? El- och energi­programmet är för dig som är tekniskt intresserad och gillar att arbeta praktiskt.

El- och energi­programmet vänder sig till dig som vill arbeta med el­installationer, system för automatiserad produktion samt energi-, miljö- och vattenteknik. Du lär du dig teori, produktion, installation och att kopplar ihop olika tekniska utrustningar för el- och energisystem.

I utbildningen får du en bred teoretisk och praktisk grund där stor vikt läggs vid din personliga utveckling. Du tränar dig i att planera, genomföra, dokumentera och kvalitetssäkra arbetet med moderna metoder. Du lär dig också att bemöta kunder, ge service och att utföra arbete på både företag och i människors hem på ett professionellt sätt.

Kontakten med näringslivet är ett naturligt inslag under hela utbildningstiden, både genom praktik (arbetsplatsförlagt lärande), föreläsningar, studiebesök och uppdrag.

Inriktningar

El- och energiprogrammet erbjuder två inriktningar.

Automation

Du lär dig om planering, installation och drift av automatiserade produktionssystem. Du får till exempel kunskaper om att programmera robotar och andra styrsystem

Elteknik

Inriktningen elteknik lär dig att installera, underhålla och reparera elanläggningar, larm, tv- och datanät.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Efter utbildningen kan du börja arbeta direkt eller fortsätta studera. Direkt efter gymnasieexamen kan du jobba som elektriker, automationstekniker, installationselektriker,tele- och kommunikationstekniker eller robottekniker.

Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet. För grundläggande högskolebehörighet krävs yrkesexamen samt godkänt betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Många utbildningar inom högskola kräver dessutom särskild behörighet. På yrkeshögskolan finns flera vidareutbildningar efter programmet.

Kurser i utbildningen

Certifierad utbildning

Utbildningen är certifierad till Teknikcollege Länk till annan webbplats. som en del i Teknikcollege Höglandet. Genom ett nära samarbete med ett 100-tal företag i regionen anpassas och utformas innehållet i utbildningen efter industrins framtida behov.

Bakom Teknikcollege står Industrirådet som består av ledande företrädare för svenska arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer inom industrisektorn.

Lars Merkert

Lärare gy yrkesämnen