Vård- och omsorgsprogrammet

Gillar du spännande möten med människor och vill säkra ett jobb för framtiden? På vård- och omsorgsprogrammet får du kunskap och möjlighet att utveckla din förmåga att hjälpa andra.

På vård- och omsorgsprogrammet får du grundläggande kunskaper som behövs för att arbeta inom hälso- och sjukvård, äldreomsorg, psykiatri samt med personer med funktionsnedsättning.

Stort fokus läggs på att identifiera, analysera och ta initiativ till att kreativt lösa problem i olika vård- och omsorgssituationer. I utbildningen får du lära dig grunderna i medicin, pedagogik, psykologi och vårdvetenskap. Du lär dig också om lagar och regler samt får möjlighet att diskutera etik och moral i olika vård- och omsorgssituationer.

I utbildningen varvas teoretiska kunskaper med praktisk träning. Du kommer också att vara ute på praktik i totalt 16 veckor.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Du kan bland annat jobba inom kommunal äldreomsorg, hemtjänst, på sjukhus eller på vårdcentral, inom hemsjukvård, psykiatri samt inom omsorg för personer med funktionsnedsättning.

Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet. För grundläggande högskolebehörighet krävs yrkesexamen samt godkänt betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Många utbildningar inom högskola kräver dessutom särskild behörighet. På yrkeshögskolan finns flera vidareutbildningar efter programmet.

Programmet ger bra grundkunskaper till dig som vill vidareutbilda dig till exempelvis polis, socionom, brandman, sjuksköterska, fysioterapeut elle arbetsterapeut.

Kurser i utbildningen

Certifierad utbildning

Utbildningen är certifierad av Vård- och omsorgscollege Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Genom ett nära samarbete med kommunerna på Höglandet och regionen anpassas och utformas innehållet i utbildningen efter arbetsmarknadens behov.

Certifieringen innebär bland annat krav på utbildade lärare och kreativa lärmiljöer med modern teknik och utrustning.

Helen Burmann-Lindström

Lärare gy yrkesämnen