Teknikprogrammet

Vill du vara med och forma framtiden? På teknikprogrammet får du möjlighet att utveckla nya och kreativa lösningar för att lösa problem inom teknikområdet och samtidigt få en bred utbildning för dig som vill studera vidare efrer gymnasiet.

På teknikprogrammet får du kunskap om teknisk utveckling och teknikens roll i vårt samhälle. I utbildningen får du en bred teoretisk och praktisk grund där du får möjlighet att arbeta med uppgifter på ett kreativt och problemlösande sätt.

En stor del av utbildningen fokuseras på teknikutveckling, det vill säga att analysera behov, utveckla en idé, designa, konstruera, producera, använda, sälja och återvinna tekniska produkter. Eftersom arbete med teknisk utveckling ofta sker i projektform, lär du dig hur du kan arbeta i projekt, både enskilt och i grupp.

Kontakten med näringslivet är ett naturligt inslag under hela utbildningstiden genom föreläsningar, studiebesök och uppdrag.

Inriktningar

Teknikprogrammet erbjuder tre inriktningar.

Design och produktutveckling

Du lär dig om design och produktutveckling, designprocesser och olika designmetoder.

Information- och medieteknik

Du lär dig om informations-, kommunikations- och medieteknik. Inriktningen ger dig också kunskap inom programmering, digitala media, webbutveckling och dator- och kommunikationsteknik.

Produktionsteknik

Du utbildas inom produktion, företagande och hur produktlinjer styrs. Inriktningen lär dig att planera, strukturera och utveckla för att göra produktionen så effektiv, miljövänlig och produktiv som möjligt.

Läs ett fjärde tekniskt år - bli gymnasieingenjör

Du som går på teknikprogrammet har möjlighet att läsa ett fjärde år och ta examen som gymnasieingenjör.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Programmet är högskoleförberedande och beroende på val av inriktning har du möjlighet att till exempel lösa vidre till arkitekt, industridesigner, webbutvecklare, produktutvecklare, högskoleingenjör och civilingenjör.

Du som väljer produktionsinriktningen har möjlighet att läsa ett fjärde år och ta examen som gymnasieingenjör.

Kurser i utbildningen

Certifierad utbildning

Utbildningen är certifierad till Teknikcollege Länk till annan webbplats. som en del i Teknikcollege Höglandet. Genom ett nära samarbete med ett 100-tal företag i regionen anpassas och utformas innehållet i utbildningen efter industrins framtida behov.

Bakom Teknikcollege står Industrirådet som består av ledande företrädare för svenska arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer inom industrisektorn.

Linda Henrysson

Förstelärare Gymnasium