Försäljnings- och serviceprogrammet

Försäljnings- och serviceprogrammet är det nya namnet på tidigare Handels- och administrationsprogrammet.

För dig som vill jobba med försäljning och service, marknadsföring, inköp och logistik eller starta eget företag.

Under utbildningen utvecklar du både praktiska och teoretiska kunskaper inom försäljning och service via olika kanaler och plattformar. Service är de viktigaste kompetensen som företagen efterfrågar just nu och ger en viktig konkurrensfördel i framtiden.

Utbildningen är ett yrkesprogram som ger dig en god grund att stå på då du får utveckla din sociala kompetens och kreativitet. Utbildningen passar dig som vill jobba med försäljning, service, marknadsföring,inköp och logistik eller starta eget företag. Du får färdigheter i att kunna marknadsföra olika företag och att tillgodose kundens behov. Du tränas att ta fram strategier för digital marknadsföring i olika sociala medier samt butikskommunikation. Du läser även affärsutveckling för att kunna sköta en butiksdrift.

Det händer mycket inom handeln. Inom inköp och logistik ökar möjligheten till arbete som inköpsansvarig, speditör och it-logistiker.

Stort fokus läggs på entreprenörskap. På programmet driver du ett eget företag inom Ung Företagsamhet (UF) som ger dig verktygen att i framtiden kunna starta ett eget företag. Entreprenörskap stimulerar din drivkraft, initiativförmåga, personligt ansvarstagande och samarbetsförmåga.

Under utbildningstiden genomför du praktik (APL - arbetsplatsförlagt lärande) som ger dig en unik chans att lära dig branschen och skapa kontakter inför framtiden. Du kommer att tillämpa dina kunskaper hos företag inom branschen under minst 16 veckor.

De flesta av våra elever har en anställning när de tar studenten. Vi anpassar utbildningen efter vad marknaden efterfrågar och uppmärksammar nya trender inom handeln. Nya yrken, modeller och kanaler har växt fram och har gjort att fler arbetstillfällen skapats.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Efter utbildningen kan du börja arbeta direkt eller fortsätta studera. Du kommer upp ett steg högre lönemässigt i och med din yrkesexamen.

Programmet ger fördjupade kunskaper för arbete inom detalj- och partihandeln. Du kan jobba med försäljning och service som till exempel fältsäljare, innesäljare, (business to business) visual merchendiser eller butikssäljare. Du kan arbeta inom kundmottagning, marknadsföring, inköp, logistik eller ekonomi. Du kan även jobba som butikschef eller driva eget företag.

Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet. För grundläggande högskolebehörighet krävs yrkesexamen samt godkänt betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Många utbildningar inom högskola kräver dessutom särskild behörighet. På yrkeshögskolan finns flera vidareutbildningar efter programmet.

Kurser i utbildningen

Certifierad utbildning

Certiferad utbildning
Vårt program är ett certifierat program vilket innebär att Handelsrådet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har kvalitetssäkrat vår utbildning. Det innebär att vi ger dig de kompetenser du behöver i arbetslivet.

Malin Svensson

Förstelärare Gymnasium