Barn- och fritidsprogrammet

Gillar du att kommunicera och att arbeta med människor? Barn- och fritidsprogrammet passar dig som är intresserad av ledarskap och hälsa.

I utbildningen får du möjlighet att utveckla dina kunskaper om ledarskap, människor, pedagogik, friskvård och friluftsliv. Du övar på din förmåga att möta, assistera och stödja barn, ungdomar och vuxna i deras utveckling. Utbildningen passar dig som har ett intresse för människor, samarbete och kommunikation.

Under utbildningen får du arbeta mycket med att genomföra uppgifter och lösa praktiska problem, både självständigt och i grupp.

I din utbildning har du arbetsplatsförlagt lärande (APL) i totalt 15 veckor. Det innebär att du har praktik på en arbetsplats.

Inriktning

Pedagogiskt och socialt arbete

Du lär dig om barns, ungas utveckling, lärande och olika förutsättningar. Du får också kunskaper om pedagogiska och sociala verksamheter och hur de fungerar.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Efter utbildningen kan du börja arbeta direkt eller fortsätta studera. Direkt efter utbildningen kan du bland annat jobba som elevassistent eller barnskötare.

Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet. För grundläggande högskolebehörighet krävs yrkesexamen samt godkänt betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Många utbildningar inom högskola kräver dessutom särskild behörighet. På yrkeshögskolan finns flera vidareutbildningar efter programmet.

Programmet ger bra grundkunskaper till dig som vill vidareutbilda dig till exempelvis lärare inom förskola, skola och fritidshem, fritidsledare, socionom, behandlingspedagog, polis och hälsopedagog.

Kurser i utbildningen

Hanna Alehagen