Bygg- och anläggningsprogrammet

Är du händig, gillar fysiskt arbete och att jobba i varierade miljöer? Bygg- och anläggningsprogrammet är utbildningen för dig som vill bygga, underhålla och göra ombyggnationer av hus och anläggningar.

I utbildningen får du utveckla dina kunskaper och få färdigheter i byggnation och anläggning. Programmet utgår från olika arbetsuppgifter som du löser enskilt eller tillsammans med andra. Du tränar din förmåga att ta initiativ och vara kreativ. Du lär dig också om möjligheterna att driva eget företag.

Du tränar dig i att planera, genomföra, dokumentera och kvalitetssäkra arbetet med moderna metoder. Du lär dig att välja utrustning, metoder och att arbeta på ett säkert sätt.

Inriktningar

Bygg- och anläggningsprogrammet erbjuder följande inriktningar:

• Husbyggnad
  • Måleri (lärling)
  • Plåtslageri (lärling)

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Efter utbildningen kan du börja arbeta direkt eller fortsätta studera. Du kan bland annat jobba som snickare, målare, betongarbetare, träarbetare, plåtslagare, golvläggare och plattsättare.

Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet. För grundläggande höskolebehörighet krävs yrkesexamen samt godkänt betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Många utbildningar inom högskola kräver dessutom särskild behörighet. På yrkeshögskolan finns flera vidareutbildningar efter programmet.

Kurser i utbildningen

Lärling - kombinera arbete med studier i skolan

Som lärling får du möjlighet tt lära dig ett yrke genom att kombinera arbete på en arbetsplats med studier i skolan. Det innebär att du går minst halva din gymnasieutbildning på en eller flera arbetsplatser.

Under ditt andra och tredje år kommer du att varva teoretiska studier och arbetsplatsförlagt lärande (APL) på ett företag. Du läser två veckor på skolan och har därefter praktiskt arbete två veckor på en arbetsplats.

Du kan läsa mer hos Skolverket, om hur det är att vara lärling, vilken ersättning som ges och vilka försäkringar som gäller.

Lärling - Handledarpärm

Information till företag som tar emot gymnasiala lärlingar

Programmets examensmål

Nedan finner du en länk som leder till examensmålen för Bygg- och anläggningsprogrammet. Målen är en beskrivning av vad programmet syftar till och vilka kunskaper eleven ska få till sig genom undervisning och arbetsförlagt lärande.
Examensmålen för Bygg- och anläggningsprogrammet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lärlingsutbildning

Bygg- och anläggningsprogrammetNjudungsgymnasiet bedrivs som lärlingsutbildning i årskurs 2 och 3. Nedan finner du en länk till skolverkets sida om lärlingsutbildning.
Lärlingsutbildning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Arbetsmiljöansvar

Arbetsmiljöansvaret för elever på praktik är delat mellan praktikplatsen och skolan. Nedan finns en länk till skolverkets informationssida om arbetsmiljö för elever på praktikarbetsplats.

Arbetsmiljö för elever Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Handledarrollen

Handledarrollen är viktig för att eleven ska kunna utvecklas mot målen under sin praktik. Nedan finns en länk till skolverkets webbaserade handledarutbildning.

Handledarutbildning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Försäkringar

Eleven är försäkrad via kommunens försäkringar under sin praktik nedan finns en länk till kommunens informationssida kring elevers försäkringar.

Försäkring Elev Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lärlingskalender

Kontaktuppgifter - Bygg- och anläggningsprogrammet

Telefonnummer lärare: 0383-975 68

Tobias Areskough

Stefan Haraldsson

Kenneth Josefsson

Peter Kärvegård

Hans Magnusson

Patrik Strandberg

Dan Stridh

Telefonnummer verksamhetsutvecklare: 0383-976 94

Michael Åberg

Certifierad utbildning

Utbildningen är certifierad som branschrekommenderad skola av Byggnadsindustrins yrkesnämnd. Certifieringen innebär att Njudungsgymnasiet bedöms ha förutsättningar att ge grundläggande och kvalitativ yrkesutbildning som uppfyller byggbranschens krav.

Tobias Areskough

Förstelärare Gymnasium