Hantverksprogrammet

Är du kreativ och gillar blommor, färg och form? Då kan inriktningen florist på Hantverksprogrammet vara något för dig.

Som elev på hantverksprogrammet får du lära dig formgivning, material och arbetstekniker inom floristyrket. Inriktningen ger dig kunskaper i att kombinera olika material för att designa vackra kreationer som till exempel brudbuketter och vackra bordsdukningar. Som en del i utbildningen lär du dig också entreprenörskap, företagande och hur du exponerar i butik och dekor till stora event.

Kontakten med näringslivet är ett naturligt inslag under hela utbildningstiden, både genom praktik (arbetsplatsförlagt lärande), föreläsningar, studiebesök och uppdrag. Du kommer under ditt arbetsplatsförlagda lärande att få praktisera dina kunskaper hos din egna valda praktikplats i totalt 16 veckor.

Vad kan jag göra efter utbildningen?

Efter utbildningen kan du börja arbeta direkt eller fortsätta studera. Du kan till exempel jobba som florist i en blomsterhandel, handelsträdgård eller annat serviceinriktat försäljningsarbete.

Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet. För grundläggande högskolebehörighet krävs yrkesexamen samt godkänt betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Många utbildningar inom högskola kräver dessutom särskild behörighet. På yrkeshögskolan finns flera vidareutbildningar efter programmet.

Kurser i utbildningen

Inriktningar

Här kan du som läser Hantverksprogrammet välja på två olika inriktningar. Valet görs till årskurs 2.

Hantverk Florist - under utbildningen lär du dig det du behöver för att arbeta som florist i en blomsterbutik. Du får även möjlighet att avlägga yrkesprovet genom Floristernas Yrkesråd, i årskurs 3.

Hantverk Florist-försäljning - du lär dig grunderna i floristyrket och inriktar dig mot försäljning genom kurser inom försäljning, service och inköp.

Certifierad utbildning

Floristutbildningen på hantverksprogrammet är en certifierad utbildning genom Floristernas Yrkesråd Länk till annan webbplats.

Som en del i utbildningen får du möjlighet att genomföra Yrkesbeviset, ett yrkesprov som är framtaget av landets skolor för att sätta en gemensam nivå för ett godkänt examensarbete. En extern granskningsgrupp bedömer dina arbetsprover och avgör om du får Yrkesbeviset och blir godkänd som florist.

Kristin Elamsson

Lärare gy yrkesämnen